S Golfom na golf

Autor: JaMarek Varga | 9.10.2012 o 10:02 | (upravené 9.10.2012 o 10:12) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  51x

Volkswagen Golf 1,2 TSI! Nebyť T-éčka v názve motora rozžialil by som sa nad predstavou, že s ním mám stráviť víkend. Ale to „T“ tam je a stará sa, aby neamerický objem motora nezostal v hanbe.

 

Už šiesta generácia nemeckej ikony z Wolfsburgu neprišla s dizajnovou revolúciou a dá sa povedať, že nový Golf je ešte väčší konzervatívec ako doposiaľ. Registrujeme veľkú podobnosť s piatou generáciou a tých pár optických inovácií postrehne asi iba fanúšik alebo odborná motoristická verejnosť. Na prvý pohľad sa zdá, paradoxne, menší ako predchodca a asi najvýraznejším prvkom je zadná časť, ktorej dominujú svetlá navrhnuté po tichej dohode s veľkým a úspešným SUV bratom Tuaregom. Ale napriek pohoršeniu umrnčaných tunerov a veľmi decentnej dizajnovej inovácii, získal Volkswagen Golf ocenenie „World Car of the Year 2009“ a v počte 26 miliónov kusov stále patrí medzi neprejdávanejšie automobily sveta. Šiesta generácia sa zamerala na čisté línie a nadštandardnú kvalitu a my sme sa rozhodli vziať ju na miesto, kde to golfom žilo.

Prvý októbrový víkend Roadlife organizoval aktívnu dvojdňovku pre motoristických nadšencov spojenú s prejazdom slovenských grúňov a dolín. Cieľom bola kvalitná jazda po zabudnutých okresných cestách, distingvovaná hra a strategické vojenské zápolenie. Pre nás z RoadLife zároveň príležitosť ochutnať esencie nesúce sa v golfovom duchu a priniesť ukázať a  nechať vyskúšať naoko ostýchavú 1,2-ku ďalším potenciálnym záujemcom.

Prvé, čo mi napadlo, keď som sa do Golfu posadil bolo, že som sa zrejme od pása hore skrátil. Relatívne nízke sedenie, v dvoch osiach polohovateľný volant aj predné sedadlá však spôsobia, že si pozíciu nájdete celkom ľahko. Celý interiér pôsobil vľúdne a zhovievavo, žiadne anomálie, žiadne prekvapenie, materiály na dotyk príjemné a žiadne farebné šialenstvo. Ono by to v tomto aute bolo prinajmenšom pohoršujúce. Naša, ženami obľúbená modrá shadow bola vybavená duálnou klimatizáciou, ktorá mi zabrala asi 10 minút štúdia kým som pochopil, že tu nebolo myslené na to, ako ju čo najjednoduchšie vypnúť, aby pri ostrej jazde neuberala motoru výkon. V rôznych nezaznamenaných kombináciach sa prepínala do vtipných režimov, ktore sa starali o všetko, len nie o jej tlmenie, nebodaj vypnutie. Ovládanie je však veľmiintuitívne a v tom, čo robiť má, je naozaj dobre nastavená. A vypnúť úplne? Áno, dá sa.. V danej chvíli som mal pocit akoby mi Golf rozprával niečo v duchu: „Halo, was bedeutet ostrá jasta? Achtung! Ich bin nicht das Kraftwerk, ich bin das Auto!“.
Fanúšikovia Lego stavebníc si môžu svoj nový Golf  poskladať z doplnkovej výbavy, tak ako je zvykom u nemeckých áut. Priaznivci elektronických funkcií palubného počítača zase vyberať z celkom pekného množstva nastavení komfortu, osvetlenia, zobrazovaných údajov atď.

Motor sa štartuje celkom tradične, kľúčom a budíky s farbami Audi vás hypnotizujú do stavu pokoja a rozvahy. Elektrické nastavovanie spätných zrkadiel je už samozrejmosťou a v trochu menšom skle už vidím, čo potrebujem. Vzduch prúdi (po úspešnom vypnutí klimatizácie) už iba pomocou jednoduchého ventilátora v nastavenom smere, posledný kontrolný pohľad po interiéri, s rukou na kľúči vymačkávam spojku a ...??!! ... a znenazdajky mám pocit akoby som šliapol do ružovej cukrovej vaty s nádhernou voňou malín. Najmäkší spojkový pedál aký som kedy zažil!
Po prvom uvedomení si, že som ho nezlomil, som vydýchol a pozrel sa na to z pohľadu človeka, pre ktorého je toto auto určené. Vlastne vynikajúce, komfortné ovládanie spojky neznamená jej nečitateľnosť a minimálny cit. Reaguje pružne, zaberá v širšom rozsahu, takže rozbiehanie sa s Golfom je veľmi príjemné a jednoduché. Auto vás neotravuje ničím, tobôž nie zvukom motora, ktorého aktívnu prítomnosť som registroval len vďaka otáčkomeru a červenej strelke, ktorá na voľnobehu absolútne bez pohnutia spočinula na cca 700 ot./min. Po otočení kľúčom v zapaľovaní bolo počuť vzdialené kýchnutie a 1,2-ka zrejme ožila. Tlmenie hluku od motora je subjektívne na výbornej úrovni, otázkou však zostáva, či je takýto objem vôbec schopný nejaký hluk vyprodukovať. Hluk určite nie, zvuk však áno. Vo vyšších číslach.
Rozbeh na jednotke je sprevádzaný zvláštnym javom, kedy sa po prvých metroch auto akoby napne, prichystá na záťah turba, ale zrazu, napriek tomu, že nepovolíte plynový pedál, ono povolí a až následne sa plynulo rozbehne. Nie je to nič odstrašujúce a prekážajúce, iba zvláštne. Podľa otáčkomera je turbo v najväčšom rozmachu medzi 2100 až 4800 ot./min., ale Golf sa nebráni ani dotyku s červeným poľom, hoci z hľadiska efektivity, je to zbytočné.Výrobca udáva maximálny krútiaci moment 175 Nm, čo je na celkom ľahké auto (1158kg) dostatok sily na pružnú, nezahanbujúcu jazdu. Funkcia počítača, ktorá vám bude radiť radiť, je asi nastavená na extrémne šetrenie paliva a životného prostredia pretože jej doporučenia meniť prevodové stupne prichádzajú v tak nízkych otáčkach, že chvíľami akoby počujete cvakanie ventilov tesne pred smrťou. Jazdiť sa podľa týchto rád dá, ale nepredpokladám, že sa tým bude niekto zdržovať pri tomto benzínovom motore.

Prvé diaľničné kilometre len povrdzujú, že nie ste odkázaní na prehnane opatrnú jazdu v pravom pruhu a aj vo vyšších rýchlostiach, niekde v okolí 150 km/h auto zrýchľuje aj na poslednom prevodovom stupni. Napísať citeľne by zrejme bolo príliš, takže samotné vyjadrenie „zrýchľuje“ je na mieste a to s dostatočnou dávkou neskreslenej pravdy. Spotreba pri takejto rýchlosti oscilovala okolo 7,5 litra naturálneho benzínu, pokiaľ sme zvoľnili na 90-110 km/h palubný počítač nám ukázal aktuálnu spotrebu, úsmevných 4,8-5,1 litra. V interiéri vládla pohoda, továrenské stereo kultivovane reprodukovalo zvukový záznam z CD, tempomat si bez komplikácií odvádzal svoju prácu a posádka sa vedela rozprávať bez potreby zvyšovať hlas. Nedalo mi, aby som tomuto diaľničnému kľudu nevsunul nejakú rebéliu a v jednom okamihu som prudko zmenil pruh. Prítomný tempomat vyhodnotil situáciu jednoduchým vypnutím sa, zrejme aby nezavadzal stabilizácii, pokiaľ by bol potrebný jej zásah. Jednoduché.

Nástup na kľukaté treťotriedne okresky bol vlažný a pomalý, pretože sme sa  nechtiac rozhodli vyskúšať 15 palcové pneumatiky s vysokým profilom na (ne)cestách, ktoré pozná iba premotivovaná navigácia. Bez povšimnutia si Golf razil cestu tam, kam by sa nechcelo žiadnemu superšportu a všetka tá noblesa, oslnivé výkony a nízkoprofilové pneumatiky zrazu nemali žiadnu hodnotu. Golf sa postaral aj tu. Opäť s jednoduchou eleganciou a bez potreby uložiť nám stavce v inom poradí predupal na rovný asfalt a bez zmeny pokračoval v načatej práci. Praktická stránka a vyvolá vám na tvári úsmev. Je to iný druh vodičskej radosti, ktorý sa nespája s adrenalínom, ale s ľudskou schopnosťou si veľmi rýchlo privyknúť na komfort.
Nasledovala hladká cesta plná horizontov, tiahlych aj ostrých zákrut, sem tam dedina na vydýchanie, to všetko sa na moje vlastné prekvapenie Golfu páčilo. Teda mne sa to páčilo a auto len zdieľalo moje pocity. Konzerva mi zrazu ukázala, že žije. Nie svojím vlastným životom, ale spôsobom akým sa stotožní s tým, čo s autom práve robíte. Neodvrával, fungoval a snažil sa. Motor si vrnel vo vyhovujúcich otáčkach a príjemne presná 6-stupňová prevodovka ukladala jednotlivé stupne na želanie mojej pravej ruky bez odvrávania. Privítal som plynový pedál vedený z podlahy ako pri dospelých športiakoch a súčasne s brzdením pred zákrutou sa mi darili otáčkovo vyhovujúce medziplyny. Turbo sa pri výjazdoch pod plynom akoby dlhšie zobúdzalo, ale vždy sa našlo a pomohlo autu akcelerovať. Bolo potrebné si iba zvyknúť na jeho nástup a malú turbo dieru zaplátať napríklad pohľadom na 240 koňovú Corsu OPC v spätnom zrkadle. Auto je bezpečne nedotáčavé ale pri prudších zmenách smeru je to s mierne spomalenou reakciou trochu matrix. Je to však vďaka vysokému profilu pneumatík, že sa auto po manévri pôvabne zavlní, dosadne a začne meniť smer až po malej chvíli. Podvozok však tieto situácie zvládal ako džentlmen a kontrolka stabilizácie sa o slovo nehlásila. Nudu som nenašiel a asi som sa skutočne, na jemne vynovenom, vlastne úplne bežnom, ale dobre postavenom Golfe, zabavil. Za 9,5 litra na 100 km. Zadosťučinením boli pochvalné slová majiteľa najsilnejšieho plechového účastníka akcie, Mercedes Benz SLK 55 AMG, ktorý tempo udávané Golfom označil ako veľmi svižné a pútavé. 360 prémiových koní 8-valcovej atmosféry podalo ruku 105 koníkom malobjemového ľudového 4 valca a hrdo zatriaslo. Skvelé!

Volkswagen Golf 1,2 TSI je Das dobré Auto. Jeho poslanie je jednoznačné. Slúžiť, tváriť sa zdvorilo, zostať kultovým autom a opäť slúžiť.Nebude si s vami tykať, pretože sa to na služobníka nepatrí, ale bude vás poslúchať, ak mu dáte to málo čo potrebuje. Nie je to športiak ani líder v dizajnovom trende, ale je to kvalitné auto na každodenný rodinný život.
Ak hľadáte relatívne bezúdržbovú spoľahlivosť spojenú s komfortom a imidžom značky Volkswagen, navšívte prvý showroom. Alebo druhý. Vlastne radšej ten, kde sú milí a ochotní ľudia.

pozn.: nezmestí sa mu do kufra golfový bag. Teda zmestí, ale je potrebné vybrať palice, minimálne dlhé driver-e. Štastnú ruku pri hre aj výbere Vašeho nového Golfu želá Roadlife!

Foto: T&D Polerecký

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Béla Bugár

Maďarskú menšinu na Slovensku reprezentujú v podstate od roku 1989 tie isté tváre.

KOMENTÁRE

Vyčerpá sa s Ficom III Bugárov kredit?

Most-Híd je taký baleťák na hrane.

TECH

Lysohlávky pomohli pacientom s rakovinou

Látka dokázala odhaliť pacientom nový zmysel života.


Už ste čítali?