reklama

Honda Civic 2,2 i-DTEC- Rovnováha

„Pokiaľ sa nikdy nevydáme do neznáma, ako by sme mohli objaviť niečo nové?“ Toto sú slová Hondy, ktorá v novom Civicu objavuje a spája výkon, dizajn a flexibilný interiér. A pri všetkých týchto faktoroch hľadala optimum pre vytvorenie efektívnej rovnováhy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Prvý pohľad na Civic v jeho už 9-tej generácii poskytne dojem, že sa jedná o niečo nové a neopozerané. Vizuálne naozaj výrazne vystupuje zo šedivosti bežných áut a na cestách prinúti okoloidúcich nadvihnúť obočie. Ak prejde okolo vás, pôsobí rozhodne, dynamicky a moderne a väčšina mľaskne jazykom a postaví ho o stupienok vyššie ako mu podľa zaradenia do triedy prislúcha. Pokiaľ sa však prizriete bližšie, usadnete, naštartujete a prejdete pár kilometrov, ucítite podstatne viac Európy ako krajiny vychádzajúceho Slnka.
Dizajn novej Hondy Civic je predmetom dlhšej diskusie. A na základe vlastného výskumu som definoval geometrické pozície statickej, vizuálnej radosti, smútku a rozporuplnosti.
Pozícia radosti číslo 1 Kolmý pohľad spredu odkazuje na športové gény značky Honda. Pôsobí trochu nahnevane ale správne dravo. Dizajnéri zjemnili ostrý pohľad predošlej generácie a dali mu viac spoločenskej rovnováhy. To znamená, že to už nie je šokujúce zjavenie z vesmíru, ale pre väčšinu akceptovateľná a „poľudštená“ tvár. Bixenónové svetlomety v šošovkách, diódové denné svietenie a nárazník vytvárajú uhladenú ale statočnú tvár nového Civicu.
Pozícia radosti číslo 2 Profilová línia nápadne vychádza z predošlej generácie. Vidno dynamické krivky, ale zároveň badateľné zmäkčenie hrán. Vnímajte tento poľad ako celok a nezaoberajte sa detailami. Inak zbadáte nelakované lišty blatníkov a zadný nárazník vyškovo nekorešpondujúci s predným. A tie blatníky! Drobnosti vytvárajú celok a naoko zanedbateľné detaily môžu spôsobiť všeobecné pohoršenie. Verím, že po facelifte alebo pri vyšších výbavách bude možné doobjednať si tento kúsok plastu vo farbe karosérie. Inak je profil podarený. Palec hore. A ešte jeden palec naviac by si zaslúžil priemer diskov kolies.
Pozícia 45 stupňovej radosti a zvyškového smútku Predobok. Pohľad do tváre a celú bočnú stranu až po zadné svetlo. Vystúpte z predných dverí, vykročte presne v 45 stupňovom uhle smerom od auta a neobzerajte sa skôr ako o 10 metrov. Ak to nedodržíte, premeníte sa na soľný stĺp ako Lótova žena a lesná zver vám bude oblizovať ... všeličo. Zo správnej vzdialenosti pôsobí Civic dobre a vyzerá pekne. Ak zmeníte uhol, zbadáte v karosérii utopené kolesá a chorobný výčnelok zadného svetla. A to nie je pekný pohľad.
Pozícia rozporuplnosti Priamy pohľad na zadok hodnotia ortodoxní fanúšici značky ako odkaz na legendu NSX. Bežní konzumenti vidia hybridnú inováciu a nadšenci za volantom nevedia nájsť výfuk a symboly športového ducha.


V každom prípade je dizajn Hondy Civic vec osobného vkusu a aktuálnych potrieb. Na začiatku týždňového testu som auto obchádzal, skúmal a veľmi porovnával s predošlou generáciou. A po pár dňoch jazdenia a sledovania reakcií okoložijúcich chodcov, vodičov aj vtáctva som zistil, že všeobecná mienka na nový Civic je prudko pozitívna. Veľakrát som totiž cez otvorené okno alebo pri parkovaní počul:  „Aha, to je tá nová Honda. Krásna!“
Interiér je skvelé miesto k životu. Ešte sa nedotknete kľučky dverí a  bezkľúčový prístup odomyká dvere. Sadnite si za volant do koženej sedačky, nastavte si ho v dvoch osiach a elektricky nastavte bedrovú opierku a bočnice. Sedí sa vám dobre? Prešiel kus cesty, ale stále je tu esencia japonskej playstation s veľkou dávkou európskej kultúry. Centrálny otáčkomer, výrazné modro biele podsvietenie a perfektne, na vodiča orientovaný stredový tunel palubovky dotvárajú dojem malého, kompaktného auta. Necítite však žiadnu tieseń, či málo priestoru. Skvelo umiestnená radiaca páka  6 stupňového manuálu je tak blízko volantu, že pred jazdou netreba absolvovať žiadne rozťahovacie cvičenia. Poruke a vždy pripravená na zaradenie ďalšieho stupňa. Rýchlo a efektívne.


Vzadu si posedíte relatívne spokojne a cez dvere, otvárajúce sa takmer do pravého uhla sa pohodlne presunú aj ratolesti z detského klubu BigMac. Zostali vyklápacie zadné sedadlá  Magic Seats aj objemný,  477 litrový kufor, takže preveziete aj to čo nepotrebujete.
Testovaný Civic bol z limitovanej edície  40th Anniversary , takže sa pýšil bohatou výbavou, novými bezpečnostnými systémami a romantickou sklenenou strechou verzie Executive.  2,2 litrový dieslový motor i-DTEC s výkonom  110kW (150PS) a krútiacim momentom  350Nm má jednoznačne svoj vlastný charakter. Nečakajte žiadne tvár deformujúce zrýchlenia ani štekanie motora pri medziplynoch vo vysokách otáčkach. Je to dobrý, ale príliš veľký motor, ktorého váhu cítiť pri vôli presunúť sa zákrutou svižne. Pri mestskej spotrebe  5,1l v senior štýle to však riešiť nebudete a pokiaľ vybehnete na diaľnicu budete sa usmievať ďalej. 5,4l pri 110km/h či  6,4l pri 130km/h spôsobí radostné presúvanie. A ešte je tu režim  Econ , ktorý aktivujte rastlinkou na zelenom tlačítku naľavo od volantu. Následne môžete vašu jazdu prispôsobiť farebnej nálade palubovky. Pokiaľ je zelená ste proekologický a ekonomický vodič. Pokiaľ prechádza do modrej, príliš tlačite na plyn a pokiaľ je sýto modrá, potlačte rastlinku ešte raz a vykašlite sa na to.


Stále je to Honda, takže vnímanie zatáčania je relatívne dobré, ale pokiaľ zatlačíte na plyn, vykáže vás von v nedotáčavom šmyku. Riadenie je pohodlné a hrubý kožený volant s dobrým priemerom sa vám bude páčiť. Ak zvolíte jazdu na hrane, budete sa zbytočne potiť a provokovať poisťovňu. Nastavte svižné tempo, držte otáčky niekde  od 2000-3500 ot./min. a budete sa tešiť príjemnému zážitku zo zatáčania a slušného záťahu turba. Športového ducha v tejto verzii nehľadajte, bol totiž hrubo vytlačený komfortom a starostlivou výbavou.
Lenže na dobré sa rýchlo zvyká a človek je tvor pohodlný, takže bohatú výbavu vášho auta si obľúbite a známym budete predvádzať schopnosti múdrej elektroniky. Parkovací asistent skúma okolie vašeho auta a chráni pred neúctivými škrabancami spredu aj zozadu. Zaradením spiatočky aktivujete  kameru , ktorej výborne prisvietia cúvacie svetlá. Pípanie asistenta utíchne hneď po zatiahnutí ručnej brzdy, pretože múdry mozog auta vyhodnotí, že už sa nepohnete a netreba vás ďalej upozorňovať. Príjemné pre uši, pokiaľ zastanete na centimetre od prekážky a ešte nechcete vypnúť motor. Ak nevypnete motor a nezatiahnete ručnú, upípa vás k smrti.


Ako by ste definovali intenzitu tmy? Tma je predsa tma a keď je tma, nevidíme nič. Civic to vidí inak. Za stredným spätným zrkadlom nájdete  tretie oko , ktoré vyhodnocuje aktuálne „šerenie“ a pri svetlách nastavených v pozícii Auto, prepína medzi stretávacími a diaľkovými svetlami úplne sám. A verte, že to robí naozaj dobre. Akonáhle nie je naokolo žiadny svetelný zdroj, rozsvieti do skutočnej tmy netlmený xenónový lúč a máte jasný deň. Akonáhle kamera zaregistruje oproti idúce auto, okamžte prepne spät na stretávacie a kolegovi v premávke nevypálite dieru do hlavy. Raz prepnite na funkciu Auto a už nikdy sa o svetlá nemusíte starať.
Pod predným znakom Honda sa ukrýva  radarové zariadeni e vysielajúce vlny, ktoré identifikujú tajné autá polície a rušia im meracie prístroje. Určite! Na to by vás bolo, čo? Skutočnosťou je, že Civic sníma priestor pred sebou a pomocou adaptívneho tempomatu  ACC dodržuje bezpečnú vzdialenosť od vpredu idúceho auta. Ďalšia z vymožeností, ktorá vás bude hýčkať a vy zrazu nebudete vedieť čo z nohami. Na ceste z Bratislavy do Trenčína som sa ani raz nemusel dotknúť pedálov a auto ma s príležitostným spomalením a dorovnávaním zvolenej rýchlosti doviezlo až do cieľa. Bez jediného dotyku.


CMBS je skratka pre bezpečnostný systém na zmiernenie jednoznačnej nehody. Znamená to, že pokiaľ auto vyhodnotí, že nie je úniku pred kolíziou, pokúsi sa maximálne minimalizovať spôsobené škody. Nikto nemá chuť to skúšať na vlastnej koži a nikto nemôže jednoznačne potvrdiť, či daný systém reaguje správne, pokiaľ nezažije skutočnú nehodu. Napriek tomu mi však CMBS aj bez ohnutých plechov ukázalo svoje tri fázy záchrany. Vyhodnocuje vzdialenosť od prekážky a rýchlosť akou sa k nej blížite a podľa toho volí spôsoby ochrany, ktoré som ja nazval „agonické preberače“.
Prvým je audiovizuálne hlásenie. Počujete pípanie a na displeji sa rozbliká veľká oranžová kontrolka. Druhým, vzrušujúcejším je spomenutá kontrolka a mocné šklbnutie pásov. 3 krát. No a tretím, ktoré prichádza keď sa chcete silou mocou nasťahovať do kufra autu pred vami, je kontrolka, drsné pritiahnutie pásu a intenzívne brzdenie. Nenabúral som ani raz. Neviem, čo všetko by sa dialo pri skutočnej nehode, ale manuál popisuje práve tieto tri prípady zmiernenia nehody. Môžete byť teda spokojní, že vás váš Civic upozorní dostatočne skoro a kapota nebude mať vrásky.


Celé auto funguje správne a u Hondy je všeobecný spoľah na spokojné nažívanie bez starostí. Nový Civic je autom, ktoré podľahlo normám a hlavne potrebám zákazníkov. Je komfortné, dostatočne výkonné a priestranné. Poslúži, pomôže, bude reprezentovať a väčšine sa páčiť. Našli ju. Tú rovnováhu.

Autor: Marek Varga Foto: Pavol Gemeiner

JaMarek Varga

JaMarek Varga

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Motoristický nadšenec, ktorý verí, že autá majú dušu. Zoznam autorových rubrík:  Testy áutRoadtripRoadLifeNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu