reklama

Ford Focus ST – Multitalent

Krátko a intenzívne. To bolo politika Fordu pred zapožičaním najsilnejšieho, najemotívnejšieho a najžltšieho Focusu. A zvolili dobre. Jedna skupina mala možnosť vytrápiť ST-čko na jednom z najlepších kopcov na Slovensku, na Jankovom Vŕšku, ďalšia časť dostala možnosť 2 dňového rýchlokurzu ako minúť nádrž za ... rýchlo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

Snaha sa cení. A pokiaľ je jej výsledkom úspech, prináša obrovské zadosťučinenie. Ten skvelý pocit, že to nebolo márne, že za to stála každá minúta práce. Ford Focus ST bol dobrý predtým a je dobrý aj teraz. Vlastne je lepší. Krajší, rýchlejší a silnejší. Za  27400 EUR máte motor, podvozok, riadenie a talent na všetky "športy". Nové ST dokáže naozaj čokoľvek. Od nakupovania v preplnených hypermarketoch až po pálenie pneumatík na pretekárskych okruhoch.
Jednoducho si to neodpustím. Prečo tie zadné svetlá nepotiahli až ku kľučke zadných dverí? Nie! Prečo ich nepotiahli až dopredu k predným? Možno by vznikol efektný, harmonický svetelný oblúk definujúci aerodynamický odpor a zobrazujúci obtekanie vzduchu. Na peknej zlatožltej farbe vyzerajú ako červené machule v zošite prváka s poruchou jemnej motoriky.
Inak je to vskutku krásny hatchback. ST-čko dostalo svoj jedinečný outfit. Predný nárazník označený symbolom ST, zadný s vykrojením na masívnu, centrálnu koncovku výfuku, tmavé obvodové lišty okien, športové bočné prahy a zadné krídlo. A pokiaľ by vám žltá metalíza spôsobovala nepretržité potenie, voľte chladnejšiu a menej ukričanú modrú. Dynamika v profile aute je jednoznačná aj napriek  5 dverovej karosérii . Umocnením sú  18 palcové disky kolies s relatívne širokými pneumatikami (235/40) a zvažujúca sa zadná línia strechy.  Bixenóny rozrazia každú tmu, prisvecovanie do zákruty odhalí samovražedného ježka a predná kapota takmer u každého vyvolala dojem, že nie je dobre zavretá. Pokiaľ Focus rozsvieti zadné svetlá v noci, odpúšťam im ich efekt volského oka. Svietia krásne a opticky auto rozširujú.
Interiér pokračuje vo farebnej hre karosérie a  Recaro tam posadilo perfektne fungujúce sedadlá. Vyzerajú síce, aj vďaka farebnosti, ako detské autosedačky ale podržia. V kombinácii s najlepším posedom za volantom „bežného“ auta dávajú neuveriteľnú oporu a vy sa cítite ako jeho ťažisko. Čierny interiér vrátane čierneho stropu pôsobí draho a luxusne. Nevymysleli 3-ramenný volant. Ten aktuálny má ramená 4, ale drží sa výborne, je tenší a celkom dobre informuje čo sa deje dole na náprave. A tri kamarátske budíky v strede palubovky ukazujú aktuálny tlak turba, teplotu a tlak oleja. Užitočné.


Ten posed je naozaj geniálny. Volant, polohovateľný v dvoch osiach, si vytiahnite na maximum k sebe, zadok postrčte vpred a operadlo nakloňte jemne dozadu tak, aby ste zápästím dočiahli na veniec. Keď veľmi preženiem, je to podobné akoby ste si sadli do tapacírovaného vedra. A myslím to najlepšie ako sa dá pochopiť. Zadok je uväznený v sedadle, nohy pred sebou, chrbát rovno a ruky na volante v ideálnej pozícii. Už nechcete vystúpiť! A to ste sa ešte nepohli!
No tak? Tak sa už pohnite!
2-litrový turbo motor už nepotrebuje 5 valcov ako predchodca a pretože sa volá  EcoBoost je mocný.  184 kW (250 koní) a  360 Nm smerovaných na prednú nápravu. Dosť na to, aby ste boli na 100 km/h za  6,5 sekundy a presúvali sa maximálnou rýchlosťou  248 km/h . Ale tu nepôjde iba o zrýchľovanie a dosahovanie limitov na diaľnici. Focus ST vás chce presvedčiť na najpokrútenejších okreskách. A presvedčí! Pokiaľ ste majiteľ stíhačky, tak zrýchlením zrejme nie, ale určite si radi zvyknete na hrdelný zvuk motora, ktorý konštruktéri nejak nasmerovali priamo do interiéru. Na vodiča.

Riadenie je fantastické. Tak strmé a presné.  Necelé 2 otáčky od dorazu k dorazu spôsobia, že si volant prechytíte maximálne pri parkovaní. Má variabilný účinok, čo znamená, že zatáča akoby videl do zákruty. Ale ste to vy, kto sa baví. Hlavne potom ako získate istotu a do zákrut sa vrháte bez zábran. Nedotáčavosť má pri tomto aute nekonečnú dovolenku a oddychuje niekde veľmi ďaleko. Až tam kde sa leje piesok a sype vodopád, tam kde fyzikálne zákony navrhujú hranice a včielka Maja má vývojové centrum na ladenie podvozkov.
A teraz vážne. Naladenie podvozku nového Focusu ST je skvelé a fatálne zároveň. Respektíve môže byť fatálne, preto vopred upozorňujem, že odstredivá sila a gravitácia stále fungujú. Je tak dokonalé, že už po pár hodinách máte tendenciu hnať auto neuveriteľnou rýchlosťou a nebrzdiť. V zákrutách sa chová ako kružidlo. Zapichne predok a zadkom neskutočne ľahlo obletí zákrutu v dokonalej kružnici. Vlastne polkružnici, pretože v strede manévru ste už s vhodnou kontra pod plynom na výjazde zo zákruty. Je to tak jednoduché a priateľské. Pri bežnom jazdení neuveríte, že sedíte v ostrom hatchback-u s toľkými konskými silami. Podvozok exkluzívne žehlí nerovnosti, žiadne natriasanie, takmer žiadne rany do náprav. Iba pokojné, pohodlné presúvanie sa mestom okorenené občasnými zrýchleniami pre divákov na zastávkach.
Focus ST vás nechce trestať a všetko čo spravíte zvláda s ľahkosťou a značnou dávkou elegancie. Niekedy ho tento, jemu vlastný spôsob komunikácie robí až príliš neutrálnym. Stará sa o vás aj o seba. Napríklad  3-stupňová stabilizácia vám nedovolí zapnúť  Šport režim pokým nie je dostatočne zohriaty olej. A dovtedy trakčná kontrola nedovolí prekĺznuť kolesám ani o milimeter a spolujazdec si dovoľuje až príliš.
Štandardne je to kultivovaný spoločník poskytujúci dobrý jazdý komfort a priestor na diskusiu s posádkou. Po krátkom stlačení  ESP off nastaví Šport režim a ... Stále zostáva kultivovaným a komfortným spoločníkom s popiskujúcimi pneumatikami a rozvlneným pozadím, pokiaľ začnete tlačiť na plynový pedál. No a pokiaľ tlačítko ESP podržíte aspoň 3 sekundy, stále zostáva kultivovaný, pohodlný, ale s možnosťou zapáliť si vlastné pneumatiky a vďaka rozbesnenému zadku, vymlátiť z posádky na zadných sedadlách dušu, pokiaľ zabudli na bezpečnostné pásy.


Je naozaj neuveriteľné ako Focus ST zatáča a ako vlastne celý funguje. Pre bezproblémové, bezbolestné, pohodlné, rýchle, radostné a štýlové vozenie je ideálny. Naozaj, Ideálny kompromis pri kúpe jediného auta určeného na viac účelov. Bude sa vám páčiť a bude sa vám v ňom skvelo jazdiť. Budete vedieť naložiť deti aj naštvať manželku. Odveziete nákup a po ceste domov z neho spravíte zmiešaný tovar. Budete jazdiť v tichu alebo si užívať hlboký zvuk motora v otáčkach. Budete robiť všetko a všetko bude dobre.
Až moc dobre.

JaMarek Varga

JaMarek Varga

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Motoristický nadšenec, ktorý verí, že autá majú dušu. Zoznam autorových rubrík:  Testy áutRoadtripRoadLifeNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu